Over Mercedes-Benz

Geschiedenis, achtergrond

Gottlieb Daimler en Carl Benz, de oprichters van de onderneming, schreven in 1886 geschiedenis met de uitvinding van de automobiel. Als een pionier op het vlak van de autotechniek is het voor ons bedrijf vandaag een motivatie en verplichting om de mobiliteit van de toekomst op een veilige en duurzame manier vorm te geven. Daarbij concentreren we ons niet alleen op innovatieve en groene technologieën, maar ook op veilige en superieure auto’s die een fascinerende aantrekkingskracht uitoefenen. We investeren consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijfsystemen – van hoogtechnologische verbrandingsmotoren over hybride voertuigen tot zuiver elektrische aandrijvingen op basis van batterijen of brandstofcellen – met de bedoeling om op lange termijn volledig zonder emissies te rijden. Bovendien werken we onafgebroken aan een intelligente connectiviteit voor onze voertuigen, aan autonoom rijden en aan nieuwe mobiliteitsconcepten. Ons bedrijf ziet het immers als zijn plicht om zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij en milieu niet uit de weg te gaan.

Mercedes Benz Group verkoopt zijn voertuigen en diensten in bijna alle landen van de wereld en heeft productievestigingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Met de bedrijfsafdelingen Mercedes-Benz Cars, Mercedes-Benz Vans en Mercedes Benz Group Mobility AG, is Mercedes Benz Group een van de grootste leveranciers van premium personenauto’s en bestelwagens. Mercedes Benz Group Mobility AG biedt producten op het vlak van financiering, leasing, fleetmanagement en investeringen aan, terwijl het daarnaast ook als makelaar voor kredietkaarten en verzekeringen optreedt en innovatieve mobiliteitsdiensten levert.

Strategie

De wereld verandert. De vraag is wat onze bijdrage aan het resultaat zal zijn. Vier toekomstgerichte domeinen zullen de mobiliteit drastisch veranderen: de grotere voertuigconnectiviteit, de vooruitgang in geautomatiseerd en autonoom rijden, de ontwikkeling van digitale mobiliteits- en transportdiensten, en de elektrische mobiliteit. Onze ambitie is duidelijk. We willen een vooraanstaande voertuigconstructeur blijven en tegelijk tot een leidende aanbieder van mobiliteitsdiensten uitgroeien. En in elk strategisch initiatief dat we nemen, staat altijd weer de klant centraal. Dat betekent dat we, ook in de toekomst, alleen maar even succesvol zullen zijn als onze producten en diensten op de markt.

Met vijf nauw verwante aspecten als inspiratiebron voeren we vandaag de grootste verandering in onze bedrijfsgeschiedenis door – onze 5C-strategie. We:

  • versterken onze algemene kernactiviteiten (CORE)
  • nemen een leiderspositie op nieuwe domeinen in (CASE)
  • passen onze bedrijfscultuur (CULTURE) aan en
  • verstevigen onze bedrijfsstructuur (COMPANY).
  • de referentie voor elk van die strategische aspecten is onze vijfde en belangrijkste C: onze CLIËNTEN.

Met die vijf strategische elementen als uitgangspunt willen we een rendabele groei realiseren, de waarde van ons bedrijf verhogen en de toekomst van de mobiliteit vorm geven.

 

Voor meer info over onze Business Units klik hier